Optimizing Instagram in Sociology Materials to Improve Digital Literacy for Junior High School Students

R. Risnandar(1), Asri Wibawa Sakti(2),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
Corresponding Author

Abstract


The development of science and technology currently meets all lines of human life, including the world of education. 21st century learning requires education to always keep up with the times. This study aims to determine students' understanding of social media and how to use it in learning. Then to find out to what extent students use Instagram social media well and wisely. This study uses quantitative methods. Data collection techniques in the form of pre-test and post-test. The results showed that students had knowledge and understanding of Instagram social media. Then students have the ability to operate social media for social studies learning, especially sociology material accompanied by creativity. In addition, students have begun to be wise in using social media. This can be obtained because students are enthusiastic in participating in activities. So that students can understand well. In addition, schools are already implementing online learning.

Keywords


Digital literacy; Instagram; Optimizing; Social media

References


Christy, N. A. (2020). Devitalisasi pembelajaran bahasa dan sastra indonesia selama masa pandemi covid-19. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 1(1), 1-15.

Ghufronudin, G. (2019). Pembelajaran sosiologi berbasis media sosial sebagai bentuk pembelajaran abad 21. Habitus: Jurnal Pendidika Sosiolog dan Antropologi, 3(1), 21.

Harjono, H. S. (2019). Literasi digital: prospek dan implikasinya dalam pembelajaran bahasa. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 8(1), 1–7.

Haryanto. (2016). Pemanfaatan media sosial sebagai media komunikasi komunitas pustakawan homogen dalam rangka pemanfaatan bersama koleksi antar perguruan tinggi. Jurnal Edulib, 5(1), 83–89.

Irwandani, I., and Juariyah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa komik fisika berbantuan sosial media instagram sebagai alternatif pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33.

Karima, M. K., and Ramadhani. (2018). Permasalahan pembelajaran IPS dan strategi jitu pemecahannya. Jurnal Ittihad, 2(1), 43–53.

M. Miftah. (2013). Peran dan fungsi media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Jurnal kwangsan, 1(9), 1689–1699.

Manampiring, R. A. (2015). Peranan media sosial instagram dalam interaksi sosial antar siswa SMA Negeri I Manado (studi pada jurusan IPA angkatan 2012). Jurnal Acta Diurna komunikasi, 4(4). 5-6.

Mulawarman, M., and Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku pengguna media sosial beserta implikasinya ditinjau dari perspektif psikologi sosial terapan. Jurnal Buletin Psikologi, 25(1), 36–44.

Prihatiningsih, W. (2017). Motif penggunaan media sosial instagram dikalangan remaja. Jurnal Communication, 8(1), 51.

Reiza, A. D. (2019). Optimalisasi penggunaan media sosial bagi kalangan remaja di SMA Negeri 1 Panga Aceh Barat. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 1(1), 74.

Rubiyati, Asrori, M., and Wicaksono, L. (2017). Pengaruh pemanfaatan media sosial instagram terhadap kreativitas belajar pada remaja kelas vii. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(5), 1–8.

Sholekah, D. D., and Wahyuni, S. (2019). Pemanfaatan media sosial dalam proses pembelajaran di SMPN 1 Mojo Kediri. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(1), 50-60.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.

Untari, D., and Fajariana, D. E. (2018). Strategi pemasaran melalui media sosial instagram (studi deskriptif pada akun @subur_batik). Widya Cipta: Jurnal Sekretari dan Manajemen, 2(2), 271-278.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., and Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1(26), 263–278.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 895 times
PDF Download : 428 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Bumi Publikasi Nusantara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.