Enhancing Chemistry Learning Outcomes through Interactive Learning Media to Support Sustainable Development Goals (SDGs): A Systematic Literature Review

Febriana Saraswati Purnomo(1), Siti Kharisma(2), Setia Rahmawan(3),


(1) UIN Sunan Kalijaga
(2) UIN Sunan Kalijaga
(3) UIN Sunan Kalijaga
Corresponding Author

Abstract


This study systematically reviews the influence of interactive learning media on students’ achievement in chemistry. Using a qualitative descriptive approach, ten journal articles published between 2017 and 2024 were analyzed from national and international sources using Google Scholar and the Publish or Perish application. The review found that interactive learning media (such as e-modules, animations, Unity-based multimedia, and virtual classrooms) significantly enhance students’ motivation, understanding, and performance in chemistry learning. Most studies demonstrated an improvement in mastery levels, motivation rates above 80%, and n-gain values categorized as high. The findings highlight that the integration of interactive media not only supports cognitive achievement but also fosters engagement and reflective learning processes. To sustain these improvements, teachers must continuously evaluate and adjust their instructional strategies. Therefore, interactive learning media serve as effective tools for optimizing chemistry education outcomes in the digital era.

Keywords


Chemistry; Interactive learning media; Learning outcomes

References


Aqza, B. H., Haris, M., and Supriadi. (2024). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis multimedia virtual lab PhET terhadap hasil belajar kimia materi asam basa. Chemistry Education Practice, 7(2), 395–402.

Astuti, R. (2018). Penerapan strategi pembelajaran aktif tipe Card Sort untuk meningkatkan hasil belajar kimia siswa kelas X. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 1(2), 51–59.

Bintarawati, D., and Citriadin, Y. (2020). Implementasi kelas virtual dengan Google Classroom untuk meningkatkan hasil belajar kimia di SMA Negeri Bekasi. Spin Jurnal Kimia and Pendidikan Kimia, 2(2), 177–190.

Erlangga, M. D., and Dwiningsih, K. (2024). Pengembangan e-modul kimia interaktif untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik melalui representasi kimia pada materi reaksi reduksi dan oksidasi. JIIP – Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 3023–3035.

Hadi, A. (2019). Peningkatan hasil belajar matematika melalui strategi interaktif dengan menggunakan metode pembelajaran drill pada siswa Kelas XI MIPA 6 SMA Negeri 16 Makassar. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 53-61.

Harahap, L. K., and Siregar, A. D. (2020). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Adobe Flash CS6 untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar pada materi kesetimbangan kimia. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(1), 1910.

Ilyasa, D. G., and Dwiningsih, K. (2020). Model multimedia interaktif berbasis Unity untuk meningkatkan hasil belajar ikatan ion. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 14(2), 2572–2584.

Kartini, K. S., and Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Redoks: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 3(2), 8–12.

Mayer, R. E. (2002). Multimedia learning. Psychology of Learning and Motivation, 41, 85–139.

Ihsan, M. S., and Jannah, S. W. (2021). Analisis kemampuan literasi sains peserta didik dalam pembelajaran kimia menggunakan multimedia interaktif berbasis blended learning. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, 6(1), 197–206.

Mulyaningsih, E. (2019). Peningkatan hasil belajar kimia materi reaksi redoks melalui animasi interaktif pada siswa di SMA Negeri 86 Jakarta Selatan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter, 1, 9–25.

Muthoharoh, M., Kirna, I. M., and Indrawati, G. A. (2017). Penerapan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis multimedia untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 13.

Sari, R. N., and Anggraini, T. R. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dengan multimedia interaktif meningkatkan hasil belajar kimia. PENDAR: Jurnal Pengajaran dan Riset, 2(2), 139–146.

Sugiata, I. W. (2019). Penerapan model pembelajaran Team Game Tournament (TGT) untuk meningkatkan hasil belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2), 78.

Wardani, D. A. W., and Budiadnya, P. (2023). Analisis kompetensi guru di abad 21. Widya Aksara: Jurnal Agama Hindu, 28(1), 62-69.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 0 times
PDF Download : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Bumi Publikasi Nusantara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.